Thursday, March 19, 2020

BBM3410Satu2020: Tugasan Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi


Tugasan 3: Bahagian A

STRATEGI KESOPANAN oleh Brown & Levinson (1987)

Bald on-record
Kesopanan Positif
Contoh:
Contoh:
Bersedia!
Kamu nampak sugul. Boleh saya tolong?
Dengar sini...
Boleh saya pinjam seratus ringgit?
Berikan saya bakul besar itu
Saya ikut kamu ke hospital, jika kamu tidak keberatan
Lampu itu berwarna hijau

Jemput masuk
Jemput makan
Kesopanan Negatif
Off-record
Mungkin dia yang mengambil kotak itu, mungkin!
Wah, semakin sejuk dalam bilik ini
Tolong berikan saya pinggan putih itu
Mahal betul harga kasut disini
Kalau begitu, seikit arahan tidak diperlukan?
Cantik baju kamu
Membuang botol kosong merata-rata tidak diperlukan.


MUHAMMAD ZULFADLI BIN ZAKARIA
(199751)


RUJUKAN:
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Universiti Malaysia Terengganu, Kuala Nerus, Terengganu.



Tugasan 3: Bahagian B

Sinopsis Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa

Kepulangan bapa Alim ke rumah dengan membawa pulang banyak buah-buahan yang dibeli di pasar tani menimbulkan kegembiraan pada ahli keluarganya terutama sekali Aisyah yang gemar terhadap buah manggis. Mereka sekeluarga menjamah buah-buahan tersebut tanpa menyepahkan kawasan kerana bakul sampah telah disediakan oleh ibu. Pesanan ibu bapa yang selalu diingati Alim iaitu tentang berkongsi barang atau makanan yang kita suka adalah satu perbuatan yang baik. Alim ingin berkongsi buah-buahan tersebut dengan jirannya iaitu Sulaiman. Alim memberi Sulaiman satu plastik merah yang berisi rambutan dan manggis yang telah disusun oleh ibunya. Sulaiman yang sedang menyiram pokok bunga menerima pemberian Alim dengan membalas senyuman dan ucapan terima kasih. Alim teringat tentang abang Imran, Madinah dan Aisyah yang selalu berkongsi barang atau makanan dengannya. Kemudian Alim menolong ahli keluarganya mengemas rumah. Alim terserempak dengan Mak Cik Timah yang sedang menyapu lantai di luar rumah. Mak cik Timah berterima kasih kepada Alim kerana telah berkongsi makanan dengan anakknya iaitu Sulaiman. Alim membalas ucapan tersebut dan mengigatkan pesan ibu bahawa Sulaiman, Mak Cik Timah, serta Pak Cik Yakub ialah jiran yang baik dan kita hendaklah berbaik dengan semua jiran. Mak Cik Timah memberikan ekspresi wajah yang sedih kerana terharu dengan tingkah laku Alim yang baik terhadap jiran. Alim terus pulang ke rumah sambil berpesan bahawa Alim suka Sulaiman kerana Sulaiman ialah kawannya.


RUJUKAN:
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Universiti Malaysia Terengganu, Kuala Nerus, Terengganu.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: Kalendar 2021

Bagi melengkapkan tugasan terkahir amali untuk kursus BBM3410 MULTIMEDIA DALAM BAHASA, saya telah menyiapkan Kalendar 2021. Kalendar ini dib...