Friday, February 28, 2020

BBM3410Satu2020: MODEL PENCERITAAN 'KELUARGA' BUKU KAJIAN WACANA

MODEL PENCERITAAN NILAI SOSIAL CERITA KANAK-KANAK: KELUARGA
[1] Keluarga

Saya berasa puas hati
Menolong ibu bapa setiap hari
Bermula di pagi hari
Sehngga malam nanti

Ibu bapa yang disayangi
Saya tetap berhati-hati
Menjaga budi perketi
Keluarga saya yang dicintai

Saya sayang ibu dan bapa
Abang, kakak, adik dan saudara
Mereka semua ada bersama
Semasa saya memerlukan mereka


Cerita berkaitan Model Penceritaan di atas:

Sepanjang bulan puasa atau bulan ramadan, saya akan sentiasa menolong kedua-dua ibu bapa saya dalam urusan harian mereka. Pada setiap pagi, saya akan membantu ibu untuk menyediakan makanan untuk sahur. Ibu kebiasaanya akan memasak makanan yang sederhana kerana kami sekeluarga tidak terlampau berselera untuk makan di awal pagi. Pada waktu malam pula, saya akan membantu bapa saya untuk berniaga di pasar malam sepanjang bulan ramadan. Saya sentiasa membantu ibu bapa dan melayan mereka dengan sopan supaya tidak terlukakan hati mereka. Ibu bapa amat saya sayangi. Tidak terlupa juga adik beradik saya iaitu kakak sulung, abang, adik serta saudara-mara yang lain. Ini kerana mereka selalu ada untuk saya apabila saya dalam kesusahan. Merekalah orang yang pertama akan membantu dan menaikkan semangat hidup saya. 


RUJUKAN

Normaliza Abd Rahim (2019). kajian Wacana dan Startegi Komunikasi, Teori dan Aplikasi: Universiti Malaysia Terengganu, 21030 Kuala Nerus, Terengganu.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: Kalendar 2021

Bagi melengkapkan tugasan terkahir amali untuk kursus BBM3410 MULTIMEDIA DALAM BAHASA, saya telah menyiapkan Kalendar 2021. Kalendar ini dib...