Friday, February 14, 2020

BBM3410Satu2020: Sinopsis Cerita Sosial 1

Sinopsis Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk 

Alim mempunyai empat orang adik beradik. Kakaknya Madinah, abangnya Imran dan adiknya Aisyah. Alim mengikuti ibu bapa bersama adik beradik pulang ke kampung di Kajang. Kampung tersebut adalah tempat tinggal nenek dan datuk sebelah ibunya. Alim sangat teruja untuk pulang ke kampung kerana dapat bermain dengan ayam dan itik. Kehilangan ayam dan itik di reban membuatkan Alim berasa amat sedih sehingga menangis. Setelah hadirnya nenek menunjukkan reban baharu kepada Alim, tangisannya mula reda. Seterus mereka sekeluarga masuk ke rumah nenek dan datuk. Alim sekali lagi sedih dan menangis kerana bersangka bahawa rumah nenek dan datuk sudah tiada. Nenek sekali lagi datang memujuk Alim dan menunjukkan perabot baharu di rumahnya. Alim sudah mula tenang dan gembira menghabiskan masanya di rumah datuk dan nenek bersama ibu bapa dan adik beradiknya. Hal yang terjadi turut merisaukan hati ibu bapanya terhadap keadaan Alim yang tidak menentu.


RUJUKAN:


Normaliza Abd Rahim (2019). kajian Wacana dan Startegi Komunikasi, Teori dan Aplikasi: Universiti Malaysia Terengganu, 21030 Kuala Nerus, Terengganu.

2 comments:

BBM3410Satu2020: Kalendar 2021

Bagi melengkapkan tugasan terkahir amali untuk kursus BBM3410 MULTIMEDIA DALAM BAHASA, saya telah menyiapkan Kalendar 2021. Kalendar ini dib...