Friday, February 21, 2020

BBM3410Satu2020: TIPS BELAJAR DENGAN MUDAH


NAMA: MUHAMMAD ZULFADLI BIN ZAKARIA
NO. MATRIKS: 199751



Berdasarkan buku Eh!!! Media Sosial, terdapat 10 faktor mengapa media sosial digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa. Antaranya ialah, kebiasaan, aktiviti luar kelas, kebebasan, seronok dan bermotivasi, interaksi penting, sumber informasi yang sahih, sesi pembelajaran yang cekap dan efektif, maklum balas, penglibatan komuniti, dan mendorong penglibatan.

Soalan yang diberikan dalam buku ini iaitu Aktiviti 2: Apakah manfaat atau kelebihan media sosial dalam kelas bahasa?

Berdasarkan soalan tersebut, terdapat empat manfaat media sosial dalam kelas bahasa antaranya ialah kebiasaan. Pelajar di era milenium atau generasi y ini sudah terbiasa dengan penggunaan gadjet dan media sosial dalam kehidupan seharian. Ini memudahkan sesi pembelajaran menggunakan media sosial. Seterusnya kebebasan. Pelajar bebas belajar pada tahap keupayaan sendiri dengan meneroka media sosial secara bebas untuk mencari maklumat. Selain itu, seronok dan bermotivasi. Media sosial amat seronok untuk digunakan dan ia juga mampu merangsang motivasi pelajar dengan meningkatkan kemahiran dalam diri pelajar.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2020: Kalendar 2021

Bagi melengkapkan tugasan terkahir amali untuk kursus BBM3410 MULTIMEDIA DALAM BAHASA, saya telah menyiapkan Kalendar 2021. Kalendar ini dib...